Spelregels van BD

Ja, in onze wet staan allerlei spelregels waaraan wij als burger aan te gehoorzamen hebben. We kennen de grondwet, wet en koninklijke besluiten.

Zo is ook de belastingdienst gebonden aan spelregels, zoals de regels voor behoorlijk bestuur.

Waaruit die regels dan bestaan zijn allemaal terug te vinden in de (belasting) wetboeken. Hieronder een samenvatting van de regels:

 

 

De bovengenoemde links verwijzen naar de site van de blauwebrievenbrigade.

(Bron: Belastingdienst)

 

Maar, dat is nog niet alles wat er aan regels is voor ons, noch voor de belastingdienst. Zo zijn er ook gedragsregels die wij, maar zeker ook voor de medewerkers van de belastingdienst (en dus ook belastingtelefoon), zich aan te houden hebben.

Ook deze gedragsregels heeft de belastingdienst op haar website staan:

Samengevat houdt het in:

Wat is ongewenst gedrag?

Ongewenst gedrag is bijvoorbeeld:

  • schelden
  • discriminerende taal
  • schreeuwen
  • beledigen
  • bedreigen
  • verhinderen van werkzaamheden

We spreken u aan op ongewenst gedrag. Gaat het ongewenst gedrag door? Dan helpen we u niet verder. We beëindigen het gesprek, nemen maatregelen en we melden het incident.

 

Als de medewerkers van de “dienst” zich ongewenst gedragen kun je in actie komen om het ongewenste gedrag aan de kaak te stellen.

 

Natuurlijk zijn er gevallen waarin de belastingdienst zich niet aan deze spelregels houdt. Als dat het geval is kun je je recht proberen te halen op diverse manieren. Welke manier dat is hangt een beetje van het geval af, en tegen welke regel er is gezondigd.

Share

www.pdf24.org    Verstuur artikel als PDF